De-a lungul anilor, Focusing-ul a început să fie aplicat și în lucrul terapeutic cu copiii, de către psihoterapeuți care erau deja familiari cu acest proces. Ei au observat ușurința copiilor de a fi în contact direct cu corpul lor, ceea ce este o premisă esențială în experimentarea Focusing-ului. De asemenea, copiii au curiozitate și deschidere față de mijloacele expresiv creative – atitudine ce contribuie la desfășurarea naturală a procesului de Focusing și la găsirea acelor căi de înțelegere și exprimare a vieții interioare, uneori mai ușor de accesat în comparație cu limbajul verbal.
Focusing-ul a depășit însă cadrul psihoterapeutic prin crearea unor proiecte în mediul educațional. Atât profesorii, cât și copiii, uneori chiar și părinții, au fost îndrumați să dezvolte abilitățile necesare în Focusing, precum atitudinea deschisă, ascultarea, oglindirea, simbolizarea. Nu întâmplător, cartea care a inspirat programe de pregătire a profesorilor – „Focusing with children” – scrisă de Marta Stapert – psihoterapeut și Erik Verlieferde – profesor, are ca subtitlu „Arta comunicării cu copiii la școală și acasă”, acesta fiind și scopul folosirii abilităților dezvoltate prin Focusing atât la copii cât și la adulții din viața lor.
Focusing-ul îi ajută pe copii să capteze și să exprime trăirile și nevoile lor, să aibă încredere în ele, să facă față situațiilor dificile, să aibă empatie față de ei și de ceilalți. Iar pentru adulții care îi însoțesc, fie că sunt terapeuți, educatori sau părinți, beneficiile cunoașterii Focusing-ului sunt vizibile în relația cu copiii și în calitatea sprijinului oferit.
Ca psiholog alături de copii ani de zile, în școală și în practica privată, am fost dornică să aduc în lucrul meu un tip de Focusing adaptat copiilor, mult mai dinamic, mai jucăuș, mai deschis posibilităților expresiv-creative. Astfel, am aprofundat „arta comunicării cu copiii” despre care scria Marta Stapert, cu cei doi coordonatori olandezi care au cunoscut-o îndeaproape și au lucrat cu ea ani la rând – Rene Veugelers și Harriet Teeuw – ambii specializați suplimentar în Art terapie și psihoterapie cu copiii.
Astfel am înțeles cum desenul, pictura, muzica, modelajul, jucăriile și jocurile simple, materialele naturale pot ajuta la simbolizarea unor mișcări sufletești greu de prins în cuvinte, dar pline de vitalitate și sens atât pentru copii, cât și pentru trăirile personale ale adultului însoțitor al procesului copiilor.
Am înțeles de asemenea că prin Focusing putem crea și o nouă relație a adultului cu acea parte din el numită „Copilul interior”. Procesul de ascultare, explorare, exprimare și ‘mers mai departe’ specific abordării, ajută adultul să își înțeleagă mai clar tiparele de comportament. Și cum acolo unde este un ‘Copil interior’ se face auzită și vocea ‘Criticului interior’, Focusing-ul aduce lumină peste ambele, creând noi relații între aceste părți, ceea ce duce la schimbări dorite de către persoana în cauză.
Ca o concluzie, Children focusing a devenit o arie de specializare a celor care, după ce au înțeles și practicat Focusing doresc să îl aducă și în relaționarea cu copiii în profesia lor (psihologi, asistenți sociali, educatori, profesori) sau pur și simplu în familia lor, în calitate de părinți sau bunici atenți la nevoile emoționale și de dezvoltare ale copiilor.
Copyright © Focusing Romania 2021. All Right Reserved.